2023, випуск 2, c. 55-68

Одержано 11.07.2023; Виправлено 22.07.2023; Прийнято 25.07.2023

Надруковано 28.07.2023; Вперше Online 18.08.2023

https://doi.org/10.34229/2707-451X.23.2.6

Попередня  |  ПОВНИЙ ТЕКСТ  |  Наступна

 

УДК 004[023+62] + 519.7

Математичні методи обробки природної мови у системі оперативного визначення рівня напруженості в суспільстві

М.О. Щьоголєв 1 * ORCID ID favicon Big,   О.В. Андрійчук 2

1 Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут ім. І. Сікорського», Київ

2 Інститут проблем реєстрації інформації Національної академії наук України, Київ

* Листування: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

 

Вступ. Найголовнішими чинниками, що спричиняють підвищення рівня напруженості в суспільстві, є кризові явища та інформаційні операції. Сьогодні основним способом визначення рівня напруженості, що виникає у деякої групи людей у зв’язку з певною подією, вважаються соціологічні опитування. Однак цей спосіб не дозволяє отримувати детальну інформацію про динаміку зміни напруженості, пов’язаної з певними новинними подіями, та про вплив цих новинних подій за загальний рівень напруженості в суспільстві, що ускладнює процес прийняття рішень державними посадовими особами у кризових ситуаціях.

Мета роботи – підвищення ситуаційної обізнаності представників державних установ щодо поточного рівня соціальної напруженості, спровокованої кризовими явищами, новинними подіями чи інформаційними операціями. Отримана інформація допомагатиме державним посадовим особам приймати швидкі рішення для подолання цих кризових явищ та протидії дезінформації.

Основна задача дослідження – розробити архітектуру та математичне забезпечення системи оперативного визначення рівня напруженості в суспільстві за даними з соціальних мереж.

Результати. Розроблено архітектуру та математичне забезпечення системи оперативного визначення рівня напруженості в суспільстві. Продемонстровано приклад застосування цієї системи для визначення рівня напруженості, яку провокує одна новинна публікація. Визначено основні переваги, недоліки розробленої системи, а також напрямки подальших досліджень.

Висновки. Розроблена система оперативного визначення рівня напруженості в суспільстві допомагає швидко визначати новинні події та новинні публікації, які найбільше впливають на підвищення рівня соціальної напруженості у масштабах країни у певні конкретні момент часу. Використання системи з опорою на соціальні мережі дозволяє будувати на основі актуальних даних оцінки, за якими можна досліджувати динаміку зміни соціальної напруженості, пов’язаної з певною новинною подією чи новинною публікацією.

 

Ключові слова: рівень напруженості в суспільстві, соціальні мережі, сентимент-аналіз, TF-IDF, Word2vec, нейронні мережі.

 

Цитувати так: Щьоголєв М.О., Андрійчук О.В. Математичні методи обробки природної мови у системі оперативного визначення рівня напруженості в суспільстві. Cybernetics and Computer Technologies. 2023. 2. С. 55–68. https://doi.org/10.34229/2707-451X.23.2.6

 

Список літератури

           1.     Shchoholiev M., Andriichuk O., Tsyganok V., Tretynyk V. Decision-making and computational linguistic tools application for overall estimation of the level of social tension. Journal of Physics: Conference Series. 1780. 9 p.

           2.     Щьоголєв М.О. Методи підтримки прийняття рішень та обчислювальної лінгвістики для визначення загальної оцінки рівня напруженості в суспільстві. Прикладна математика та комп’ютинг. ПМК, 2022 : XV Наук. конф. магістрантів та аспірантів, Київ, 16–18 лист. 2022 р. : зб. тез. доп. С. 192–200.

           3.     Рудаченко О., Клебанова Т. Сучасні підходи до аналізу соціальної напруженості. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2020. Вип. 30. С. 140–144.

           4.     Slyusarevskyy M.M., Chunikhina S., Flaherty M. Social Tension as a macro indicator of the psychological well-being of society. Wiadomości Lekarskie. 2021. Vol. 74, No. 11, part 1. P. 2813–2817. https://wiadlek.pl/wp-content/uploads/archive/2021/WLek202111123.pdf

           5.     Artemov G., Aleinikov A., Daur A., Pinkevich A. Social Tension: the Possibility of Conflict Diagnosis (on the Example of St. Petersburg). Economics and Sociology. 2017. Vol. 10, No. 1. P. 192–208. https://www.researchgate.net/publication/316256578_Social_Tension_the_Possibility_of_Conflict_Diagnosis_on_the_Example_of_St_Petersburg

           6.     Баранова Г., Фролов В., Кондрашин А. Особенности социальной напряженности в регионах России. Социологический исследования. 2011. 6. С. 48–55.

           7.     Андрієнко О., Мордовцев С. Інтегральна оцінка напруженості регіонів. Соціально-економічні проблеми і держава. 2011. Вип. 13(2). С. 161–168. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sepid_2015_2_21

           8.     Яценко Л., Коломієць О. Регіональні аспекти соціальної напруженості в Україні: стан, фактори ормування та шляхи подолання. Аналітична доповідь. 2015. https://niss.gov.ua/sites/default/files/2015-09/socialna_napruzhenist-fc95d.pdf

           9.     Быковский В. Социальная напряженность на муниципальном уровне: методика оценки работы администрации. Социологические исследования. 2005. № 10. С. 22–26.

       10.     Iqbal A., Amin R., Iqbal J., Alroobaea R., Binmahfoudh A., Hussain M. Sentiment Analysis of Consumer Reviews Using Deep Learning. Sustainability. 2022. Vol. 14, No. 17. https://www.mdpi.com/2071-1050/14/17/10844

       11.     Sri Devi T., Dhanalakshmi R., Sankar S. An Improved Framework for Sentiment Analysis for Collage Rewiews. International Journal of Advanced Trends in Computer Science and Engineering. 2020. Vol. 9, No. 2. P. 1959–1963. https://doi.org/10.30534/ijatcse/2020/162922020

       12.     Bhimanadham H., Areti S. A., Kolluri B. S., Yanam P., Peda Gopi A. Sentimental Analysis on Movie Review System using deep learning approach. Juni Khyat. 2021. Vol. 11, issue 1. P. 371–380. http://junikhyatjournal.in/no_1_Online_21/47.pdf

       13.     Sri Lalitha Y., Vijendar Reddy G., Swapnika K., Akunuri R., Jahagirdar H. K. Analysis of Customer Review using Deep Neural Network. 2022 First International Conference on Artificial Intelligence Trends and Pattern Recognition (ICAITPR). 2022. 5 p. https://doi.org/10.1109/ICAITPR51569.2022.9844183

       14.     Bekesiene S., Smaliukiene R., Vaicaitiene R. Using Artificial Neural Networks in Predicting the Level of Stress among Military Conscripts. Mathematics. 2021. Vol. 9, No. 6. 626. 23 p. https://doi.org/10.3390/math9060626

       15.     Donchenko D., Ovchar N., Sadovnikova N., Parygin D., Shabalina O., Ather D. Analysis of Comments of Users of Social Networks to Assess the Level of Social Tension. Procedia Computer Science. 2017. No. 119. P. 359–367. https://doi.org/10.1016/j.procs.2017.11.195

       16.     Naga Mounika S., Kanumuri P. K., Narasimha rao K., Manne S. Detection of Stress Levels in Students using Social Media Feed. Proceedings of the International Conference on Intelligent Computing and Control Systems (ICICCS 2019). 2020. P. 1178–1183. https://doi.org/10.1109/ICCS45141.2019.9065720

       17.     Chakraborty S., Talukdar M. B. U., Adib M. Y. M., Mitra S., Alam Md. G. R. LSTM-ANN Based Price Hike Sentiment Analysis from Bangla Social Media Comments. 2022 25th International Conference on Computer and Information Technology (ICCIT). 2023. P. 733–738. https://doi.org/10.1109/ICCIT57492.2022.10055290

       18.     Selvadass S., Malin Bruntha P., Priyadharsini K. Stress Analysis in Social Media using ML Algorithms. 2022 4th International Conference on Smart Systems and Inventive Technology (ICSSIT). 2022. P. 1502–1506. https://doi.org/10.1109/ICSSIT53264.2022.9716396

       19.     Ahmed U., Lin J. C.-W. Deep Explainable Hate Speech Active Learning on Social-Media. IEEE Transactions on Computational Social Systems. 2022. P. 1–11. https://doi.org/10.1109/TCSS.2022.3165136

       20.     Danuri M. S. N., Rahman R. A., Mohamed I., Amin A. The Improvement of Stress Level Detection in Twitter: Imbalance Classification Using SMOTE. 2022 IEEE International Conference on Computing (ICOCO). 2023. P. 294–298. https://doi.org/10.1109/ICOCO56118.2022.10031684

       21.     Ghosh S., Anwar T. Depression Intensity Estimation via Social Media: A Deep Learning Approach. IEEE Transactions on Computational Social Systems. 2021. Vol. 8, No. 6. P. 1465–1474. https://doi.org/10.1109/TCSS.2021.3084154

       22.     Sharma C., Saxena P. Stress Analysis for Students in Online Classes. 2021 Grace Hopper Celebration India (GHCI). 2021. 5 p. https://doi.org/10.1109/GHCI50508.2021.9514059

       23.     Cheng L.-C., Tsai S.-L. Deep Learning for Automated Sentiment Analysis of Social Media. 2019 IEEE/ACM International Conference on Advances in Social Networks Analysis and Mining (ASONAM). 2020. P. 1001–1004. https://doi.org/10.1145/3341161.3344821

       24.     Manning C.D., Raghavan P., Schütze H. Introduction to Information Retrieval. Cambridge University Press. 2008. 506 p. https://doi.org/10.1017/CBO9780511809071

       25.     Mikolov T., Chen K., Corrado G., Dean J. Efficient Estimation of Word Representations in Vector Space. arXiv:1301.3781v3. 2013. 12 p. https://doi.org/10.48550/arXiv.1301.3781

       26.     Mikolov T., Le Q. V., Sutskever I. Exploiting Similarities among Languages for Machine Translation. arXiv:1309.4168v1. 2013. 10 p. https://doi.org/10.48550/arXiv.1309.4168

       27.     Rong X. word2vec Parameter Learning Explained. arXiv:1411.2738v4. 2016. 21 p. https://doi.org/10.48550/arXiv.1411.2738

       28.     Rumelhart D.E., Hinton G.E., Williams R.J. Learning representations by back-propagation errors. Nature. 1986. P. 533–536. https://doi.org/10.1038/323533a0

 

 

ISSN 2707-451X (Online)

ISSN 2707-4501 (Print)

Попередня  |  ПОВНИЙ ТЕКСТ  |  Наступна

 

 

            Випуски

 

© Вебсайт та оформлення. 2019-2024,

Інститут кібернетики імені В.М. Глушкова НАН України,

Національна академія наук України.