2024, випуск 1, c. 75-90

Одержано 16.01.2024; Виправлено 12.02.2024; Прийнято 19.03.2024

Надруковано 29.03.2024; Вперше Online 31.03.2024

https://doi.org/10.34229/2707-451X.24.1.6

Попередня  |  ПОВНИЙ ТЕКСТ  |  Наступна

 

УДК 519.854.2

Автоматизована система складання розкладу для ВНЗ при болонському процесі освіти

К. Айда-Заде 1 * ORCID ID favicon Big,   Р. Ісмібейлі 2,   С. Рзаєва 1 ORCID ID favicon Big

1 Інститут Систем Управління Міністерства Освіти та Науки Азербайджанської Республіки, Баку

2 Університет Архітектури та Будівництва, Азербайджан, Баку

* Листування: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

 

Вступ. Країни, які приєдналися до Болонського процесу освіти у вищих навчальних закладах, беруть на себе певні зобов'язання. Одним із них є перехід до кредитної системи навчання, в основі якої лежить особиста участь кожного студента у формуванні свого навчального плану. Кожен студент має можливість будувати процес навчання, вибирати предмети та послідовність їх вивчення у рамках навчального плану з обраної спеціальності, складати свій індивідуальний розклад відповідно до своїх інтересів, можливостей та потреб. Кредитна система навчання є асинхронною. Природно, що програмні докладання складання розкладу занять, розроблені для класичної системи навчання, у разі не працюють.

Ціль. Розробка алгоритму та програмного забезпечення системи складання розкладу занять, призначеної для кредитної системи навчання та враховує її особливості, а також відповідає всім "жорстким" обмеженням та більшості "м'яких" вимог, що висуваються до розкладу занять.

Результати. Розроблено алгоритм та програмне забезпечення інтерактивної системи складання розкладу занять для вузів, що приєдналися до Болонського процесу, в якій враховано особливості кредитно-модульної системи навчання.

Висновки. Розроблена система охоплює повний цикл включення студентів до груп з вивчення обраних предметів та викладачів, починаючи від складання розкладу викладачів, реєстрації студентів та закінчуючи формуванням індивідуальних розкладів кожного студента.

Запропонований ітераційний процес складання розкладів дає можливість внесення змін до розкладу викладачів та повторної реєстрації студентів у разі наявності викладачів, у яких не сформувалися групи, або значної кількості студентів, які не змогли записатися на предмети, що їх цікавлять.

Інтерактивний режим роботи з системою поєднує автоматизований процес складання розкладу з активною участю в ньому користувача-відповідального за складання розкладу.

Система гарантує складання допустимих розкладів викладачів та студентів з урахуванням виконання всіх “жорстких” обмежень, що істотно скорочує час складання розкладу.

Система забезпечує максимально якість розкладів викладачів, а саме, облік “м'яких” вимог за активної участі користувача, який має можливість вибрати варіант, що зменшує значення запропонованої у статті функції, що оцінює якість розкладу.

Розроблена система забезпечує ефективне використання аудиторного фонду відповідно до його місткості, спеціалізації та належності.

 

Ключові слова: Болонський процес навчання, кредитна система, асинхронна система навчання, розклад занять, вимоги до розкладу, комп’ютерна система.

 

Цитувати так: Aida-Zade K., Ismibayli R., Rzayeva S. Automated Schedule System for Universities under the Bologna Education Process. Cybernetics and Computer Technologies. 2024. 1. P. 75–90. https://doi.org/10.34229/2707-451X.24.1.6

 

Список літератури

           1.     Zahavi H., Friedman Y. The Bologna Process: an international higher education regime. European Journal of Higher Education. 2019. 9:1. P. 23–39. https://doi.org/10.1080/21568235.2018.1561314

           2.     Kushnir I., Brooks R. UK membership(s) in the European Higher Education Area post-2020: A ‘Europeanisation’ agenda. European Educational Research Journal. 2023. 22 (5). P. 718–740. https://doi.org/10.1177/14749041221083073

           3.     Mammadova L., Valiyev A. Azerbaijan and European higher education area: Students’ involvement in bologna reforms. Research in Educational Administration & Leadership. 2020. 5 (4). P. 1083–1121. https://doi.org/10.30828/real/2020.4.4

           4.     Batirov B.B. The role of credit-module systems in increasing the quality of education. Gospodarka i Innowacje. 2022. Vol. 24. P. 585–589.

           5.     Kroher M., Leuze K., Thomsen S., Trunzer J. Did the "Bologna Process" Achieve Its Goals? 20 Years of Empirical Evidence on Student Enrolment, Study Success and Labour Market Outcomes. No 14757, IZA Discussion Papers, Institute of Labor Economics (IZA), 2021. https://doi.org/10.2139/ssrn.4114283

           6.     Summary of European credit transfer system. https://eadmt.com/images/2021/02/Summary-of-ECTS-Users-Guide.pdf (accessed: 26.01.2024)

           7.     Bergan S., Matei L. The Future of the Bologna Process and the European Higher Education Area: New Perspectives on a Recurring Topic. In: Curaj, A., Deca, L., Pricopie, R. (eds) European Higher Education Area: Challenges for a New Decade. Springer, Cham, 2020. https://doi.org/10.1007/978-3-030-56316-5_23

           8.     What Is the Academic Credit System in Education? How Does It Benefit International Students? https://www.mastersportal.com/articles/948/what-is-the-academic-credit-system-in-education-how-does-it-benefit-international-students.html (accessed: 26.01.2024)

           9.     Teichler U. Bologna and student mobility: a fuzzy relationship, Innovation. The European Journal of Social Science Research. 2019. 32:4. P. 429–449. https://doi.org/10.1080/13511610.2019.1597685

       10.     ADA UNIVERSITY CREDIT TRANSFER MANUAL. 2023. https://www.ada.edu.az/frq-content/plugins/policies_x1/entry/20230913135515_22456600.pdf (accessed: 26.01.2024)

       11.     What Is a University Timetable? https://www.wisegeek.net/what-is-a-university-timetable.htm (accessed: 26.01.2024)

       12.     Marczak P. Theory versus practice. Searching for a path of practical education. General and Professional Education. 2016. 1. P. 53–58. http://genproedu.com/paper/2016-01/full_053-058.pdf

       13.     How to Design Study Schedule. https://www.vdu.lt/en/international-cooperation/for-students/practical-information-for-incoming-students/information-about-studies/how-to-design-study-schedule/ (accessed: 26.01.2024)

       14.     Chen M.C., Goh S.L., Sabar N.R., Kendall G. A survey of university course timetabling problem: perspectives, trends, and opportunities. IEEE Access. 2021. Vol. 9. P. 106515–106529. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2021.3100613

       15.     Ceschia S. Educational Timetabling: Problems, Benchmarks, and State-of-the-Art Results. Eur. J. Oper. Res. 2022. 308. P. 1–18. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2022.07.011

       16.     Burke E., Jackson K., Kingston J.H., Weare R. Automated University Timetabling: The State of the Art. The Computer Journal.1997. Vol. 40. No. 9. P. 565–571. https://doi.org/10.1093/comjnl/40.9.565

       17.     Bondelli K.J. Traditional education vs credit-based education. https://www.infopedia.su/13x62b.html (accessed: 26.01.2024)

       18.     Asynchronous Learning Explained: Examples, Benefits, and More. https://www.panopto.com/blog/asynchronous-learning-explained-examples-benefits-and-more/ (accessed: 26.01.2024)

       19.     Varkey T.C., Varkey J.A., Ding J.B., Varkey P.K., Zeitler C., Nguyen A.M., Merhavy Z.I., Thomas C.R. Asynchronous learning: a general review of best practices for the 21st century. Journal of Research in Innovative Teaching & Learning. 2023. Vol. 16. No. 1. P. 4–16. https://doi.org/10.1108/JRIT-06-2022-0036

       20.     Boltayevich M.B., Quvondiqovich I.S. Mathematical representation of the problem of forming the lesson schedule of higher education institutions in the credit module system. 2021 International Conference on Information Science and Communications Technologies (ICISCT), Tashkent, Uzbekistan, 2021. P. 1–3. https://doi.org/10.1109/ICISCT52966.2021.9670137

       21.     Sipahioğlu M., Demirçelik E. Restructuring of Higher Education in the Context of Bologna Process: Reflections on Turkey. Political Economy and Management of Education. 2020. 1 (2). P. 37–48. https://dergipark.org.tr/en/pub/peme/issue/58169/837609

       22.     Rudová H., Murray K. University Course Timetabling with Soft Constraints. In: Burke, E.K., De Causmaecker, P. (eds.) PATAT 2002. LNCS. Springer, Heidelberg, 2003. Vol. 2740. P. 310–328. https://doi.org/10.1007/978-3-540-45157-0_21

       23.     Dunke F., Nickel S. A matheuristic for customized multi-level multi-criteria university timetabling. Ann Oper Res. 2023. 328. P. 1313–1348. https://doi.org/10.1007/s10479-023-05325-2

       24.     Oude Vrielink R.A., Jansen E.A., Hans E.W., van Hillegersberg J. Practices in timetabling in higher education institutions: A systematic review. Annals of operations research. 2019. 275 (1). P. 145–160. https://doi.org/10.1007/s10479-017-2688-8

       25.     Snytyuk V.Ye., Sipko О.M. Aspects of formulation of the objective function in the problem of scheduling in higher educational institutions based on subjective preferences. Nauka i Studia. 2014. 15. P. 39–49.

       26.     Arbaoui T. Modeling and solving university timetabling. Other. Université de Technologie de Compiègne, 2014. English. NNT : 2014COMP2167. tel-01273311. https://theses.hal.science/tel-01273311/document (accessed: 26.01.2024)

       27.     Rappos E., Thiémard E., Robert S. A mixed-integer programming approach for solving university course timetabling problems. Journal of Scheduling. 2022. 25. P. 391–404. https://doi.org/10.1007/s10951-021-00715-5

       28.     Silva J.D.L., Burke E.K., Petrovic S. An Introduction to Multiobjective Metaheuristics for Scheduling and Timetabling. In: Gandibleux, X., Sevaux, M., Sörensen, K., T’kindt, V. (eds) Metaheuristics for Multiobjective Optimisation. Lecture Notes in Economics and Mathematical Systems. 2004. Vol 535. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-17144-4_4

       29.     Müller T., Barták R. Interactive Timetabling. CoRR. 2001. cs/0109022. https://www.academia.edu/100942059/Interactive_timetabling (accessed: 26.01.2024)

       30.     Ismibayli R., Rzayeva S. University Scheduling System on the Bologna Form of Education. 2003 5th International Conference on Problems of Cybernetics and Informatics (PCI), Baku, Azerbaijan, 2023. P. 1–5. https://doi.org/10.1109/PCI60110.2023.10326003

 

 

ISSN 2707-451X (Online)

ISSN 2707-4501 (Print)

Попередня  |  ПОВНИЙ ТЕКСТ  |  Наступна

 

 

            Випуски

 

© Вебсайт та оформлення. 2019-2024,

Інститут кібернетики імені В.М. Глушкова НАН України,

Національна академія наук України.